atpakaļ uz sākumlapu  

Preses apskats

Diena, 2004. gada 4.novembris
Anda Kļaviņa
KUR PAZŪD TRAKTORISTI?

Jaunie mediji:
Jauno mediju mākslinieču Ievas Auziņas un Esteres Polakas (Nīderlande) realizētais projekts Piens – multimediāls stāsts par to, kā Limbažu piens aizceļo uz Nīderlandi un pa ceļam uz Utrehtas tirgu pārtop par Parmas siera līdzinieku – Rigamont, noteikti ir viens no šā gada nozīmīgākajiem vizuālās mākslas un kultūras notikumiem, kuros piedalās ar Latvija. Mākslas, etnogrāfijas un ?eogrāfijas elementus ietverošais projekts gan Latvijas lauku ainavu, gan vienotās Eiropas ideju parāda tādā šķērsgriezumā un kvalitātē, kādā to nav atklājusi neviena līdzīgai tematikai veltīta mākslas iniciatīva, kur nu vēl kāds no Eiropas Savienības birokrātiskā līmeņa izpētes projektiem. Izmantojot GPS (globālās pozicionēšanas sistēmas) jeb vietrādes medijus, mākslinieces izsekoja šajā piena ceļā iesaistīto cilvēku gaitām, dokumentējot tās arī ar skaņas un fotogrāfiju palīdzību. Rezultātā tapusī multimediju instalācija Piens oktobra sākumā bija skatāma Bārdu dzimtas muzejā Rumbiņi Limbažu rajona Katvaru pagastā starptautiskajā festivāla Māksla+Komunikācijas : Eiropas kultūrkartēšana ietvaros.[...]

Intuitīvs dokumentālisms:
[...]Projekta pamatā bija iesaistīti vairāki Latvijas zemnieki un Nīderlandes pircēji.Trīsdaļīgā instalācija Latvijā bija izvietota Friča Bārdas dzimto māju – plašas XIX gadsimta guļbūves – saimes istabā starp senām mēbelēm, tamborētām sedziņām. Filigrānās un lakoniskās tehnoloģijas organiski sadzīvo ar šo smagnējo telpu.[...]

[...]Uz LCD kristālekrāna redzama punkta kustība zaļas krāsas plaknē. Tur no ganībām uz mājām vai no klēts uz mazmājiņu pārvietojas kāds no projekta dalībniekiem. Sinhroni dzirdams viņa stāstījums par šo maršrutu, tālāk uz projektora redzamas mākslinieču uzņemtas atbilstošas fotogrāfijas.[...]

Mākslinieču intervence šo cilvēku ikdienā ir tik smalkjūtīga, ka šķiet – viņas nesaduļķo viņu realitāti un spēj to arī vēlākajiem skatītājiem parādīt gluži autentisku: cilvēku stāsti ir atklāti un brīvi, fotogrāfijās redzamās situācijas ir dabiskas. Smalkā skaņas un fotografēšanas tehnika notiekušo notvērusi tik dzidri, ka šķiet – viens pieskāriens un tas materializēsies. Ne velti vairāki apmeklētāji instalācijas noskatījušanos uztvēruši kā filmu.[...]

Atpakaļ pie kontroles:
[...]Instalācijā Piens aizkustina modernās pasaules spēja būt savdabīgās, tomēr harmoniskās attiecības ar dabu, laukiem, citādo. Tas māksliniecēm izdevies, jo līdzās skaidrai projekta koncepcijai, spējai profesionāli izmantot jaunās tehnoloģijas, viņas ļāvušās videi, situācijām un izmantojušas intuīciju.[...]

Piens pa Eiropu:
[...]Māksliniecēm ir daudz ideju, kur un kā projektu tālāk izmantot. Viņas labprāt sadarbotos ar Izglītības ministriju, lai izvērstu kādas skolēnu un studentu aktivitātes radošu GPS izmantojumu meklējumiem.[...]